Busshållplatser

Här beskrivs förutsättningar för busshållplatser.

En busshållplats utgörs av den yta som ska inrymmas utmed en gata för trafikering med kollektivtrafik, exempelvis i form av en busslinje. Vid denna plats ska bussen stanna för att lasta på och av passagerare.

En busshållplats innehåller alltid en plattformsyta med möblering i form av exempelvis hållplatsstolpe, väderskydd, sittbänk, belysning, papperskorg och cykelparkering.

Möjligheterna att skydda sig mot regn och blåst på en hållplats värderas högt och cirka 20 st påstigande per dygn motiverar kostnaden för ett väderskydd. Av andra skäl kan väderskydd vara motiverade även vid färre antal påstigande. Väderskydd planeras i första hand i påstigningsriktningen.

Du kan läsa mer om busshållplatsers utformning i Region Uppsalas hållplatshandbok. Vid konflikterande kravställning angående utformning av allmän platsmark gäller Teknisk handbok före Hållplatshandboken.

Placering

En busshållplats anläggs i direkt anslutning till körbanan för motorfordonstrafik. Det är också viktigt att busshållplatsen ligger i direkt anslutning till en gångbana och/eller cykelbana för att öka tillgängligheten för såväl påstigande som avstigande passagerare.

Utrymmesbehov

Busshållplatsens längd uppgår normalt till cirka 20 meter, men längden avgörs av vilken busstyp som hållplatsen dimensioneras för, och om fler än en buss ska nyttja hållplatsen samtidigt.

En busshållplats utan väderskydd behöver ett plattformsutrymme om minst 1,5 meter för att bland annat göra det möjligt att ta sig fram med rullstol, rollator eller barnvagn.

Vid behov av väderskydd ska plattformens bredd uppgå till minst 3,5 meter. För att uppnå en god standard eftersträvas i vissa fall ytterligare 0,5 meter, dvs 4,0 meter. Väderskyddet ska vara placerat så att utrymmet mellan väderskydd och kantsten uppgår till minst 1,5 meter. Bredden på väderskyddet kan variera mellan 1,0-1,5 meter beroende på hållplatsens attraktivitet.

En viktig aspekt att ta hänsyn till är att utrymmeskravet beror mycket på hållplatsens attraktivitet kopplat till antalet påstigande och avstigande. Det handlar generellt om att möta upp det behov som finns på möblering kopplat till i hur stor utsträckning dess funktioner i form av bland annat väderskydd och cykelparkering används.

Vid behov av ytterligare plattformsutrymme kan i vissa fall körbanan lokalt smalnas av till 6,5 meter.

Uppdaterad: