Cykelparkering

Här beskrivs förutsättningar för cykelparkeringar.

Genom att anlägga cykelparkering vid väl valda platser inom gatusektionen gör vi det enklare att välja hållbara färdmedel och antalet cyklister kan komma att öka i stor utsträckning. Förutom att generera bättre folkhälsa och mindre utsläpp än motorfordon kan det också generera ett större folkliv.

De viktigaste faktorerna som framhålls kopplat till kvalitativa cykelparkeringsplatser är

  • närheten till målpunkter och/eller huvudentréer,
  • lokalisering i förhållande till huvudsaklig angöringsriktning, och
  • kapacitet i förhållande till efterfrågan.

Det handlar också om att planera för stöldsäkerhet, tillgång till väderskydd och skapa en miljö där upplevda tryggheten är god. Det ska också finnas parkering för olika typer av cyklar, exempelvis lastcyklar, elsparkcyklar och trehjuliga cyklar. Samtliga faktorer kan på olika sätt påverka gatusektionens utformning och behöver beaktas i planeringen.

Det är viktigt att ta hänsyn till det platsbehov som finns kopplat till själva cykelparkeringen med dess intilliggande element (exempelvis väderskydd, belysning m.m.) eller till det behov av utrymme som cyklister behöver för att kunna komma till eller från cykelparkeringen och för att kunna utnyttja cykelparkeringen på ett så bra sätt som möjligt.

En cykelparkering ska vara lätt att hitta och med en genomtänkt placering och utformning bidra till en levande stads- och bostadsmiljö. Det är viktigt att fastigheters behov av cykelparkering placeras vid de platser där boende och tillfälliga besökare efterfrågar dem som mest, exempelvis en tillräcklig mängd cykelparkeringsplatser i direkt närhet till fastighetens entréer mot gatan.

Placering

Cykelparkeringar kan inrymmas utmed förgårdsmarken. I de fall det finns ett allmänt behov av cykelparkering till en målpunkt inom gatusektionen (exempelvis busshållplats) ska cykelparkeringen placeras i flexzonen/allmän plats. Oavsett placering bör cykelparkeringen alltid inrymmas intill anslutande cykelstråk, entréer eller andra målpunkter.

Utrymmesbehov

För att möjliggöra cykelparkering krävs ett utrymme om minst 2,0 meter. Det är också viktigt att beakta att det ska finnas ett fritt utrymme bakom för att cyklisten både ska kunna parkera in och dra ut cykeln före och efter parkering. Bakom cykelstället bör en yta om minst 1,5 meter alltid vara fri från hinder för att öka både tillgängligheten och bekvämligheten till cykelparkeringen.

Funktionen cykelparkering omhändertas inom illustrerad yta för förgårdsmark i exempelsektionerna, alternativt inom illustrerad yta för flexzon.

Uppdaterad: