Skyddszon

Här beskrivs förutsättningar för skyddszoner.

I de fall en cykelbana planeras i direkt anslutning till körbanan och/eller en angöringsyta för motorfordonstrafik ska det alltid inrymmas en skyddszon i gatusektionen. Denna fungerar som en åtgärd både för att minska den faktiska risken för olyckor, då exempelvis motorfordonens dörrar öppnas, och för att upplevelsemässigt bidra till en tryggare, attraktivare och framkomligare miljö för både cyklister och motorfordonstrafikanter.

Utöver att en skyddszon mellan cykelbana och körbana fungerar som en åtgärd för ökad såväl faktisk som upplevd säkerhet kan den vid både angöringsplatser och utmed en sträcka fungera som en plats där vägmärkesstolpar kan inrymmas. Även trafiksignaler och gatubelysning kan vid behov inrymmas i skyddszonen. Utöver detta kan dessutom skyddszonen fungera som en yta för till exempel avstigning, avlämning och snövallar.

Placering

Skyddszonen placeras mellan cykelbanan och körbanan/angöringsplatser. Skyddszonen kan också ingå i en yta för flexzon då cykelbana placeras intill angöringsplatser.

Utrymmesbehov

Skyddszonens mått ska uppgå till minst 1,0 meter för att kunna uppfylla avsedd funktion. Vid anläggning av cykelbanan i direkt anslutning till körbanan (utan angöringsfickor) där placering av vägmärken, trafiksignaler och gatubelysning kan ordnas på annat sätt än i skyddszonen kan bredden minskas till 0,5 meter.

Funktionen omhändertas inom illustrerad yta för skyddszon i exempelsektionerna alternativt att skyddszonen ingår i illustrerad yta för flexzon då cykelbana placeras intill angöringsplatser.

Uppdaterad: