Cykeltrafik

Här beskrivs förutsättningar för cykeltrafik.

Cykeln är både ett kapacitetsstarkt och miljövänligt transportmedel, vilket gör den till ett betydelsefullt inslag i Uppsalas transportsystem. Genom att erbjuda invånare och besökare en så trygg, säker, framkomlig och bekväm cykelinfrastruktur som möjligt kan en stor del av framför allt persontransporterna äga rum via cykel.

Att fler personer väljer cykel som transportmedel leder i sin tur till minskad trängsel och köproblematik för bland annat bil- och busstransporter samt ökade hälsovinster för såväl de som väljer att cykla som för de som slipper att passivt andas in miljöfarliga partiklar genom motorfordonens utsläpp.

Cykeltrafiken ska planeras som ett eget transportmedel där de utrymmesbehov som avsätts inte inrymmer plats för andra trafikanter. Inom ramen för planeringsprocessen är det därför viktigt att exempelvis beakta såväl gångtrafikanterna som cykeltrafikanterna separat i stället för att slå ihop dessa till ett utrymme för kombinerade gång- och cykelvägar.

Ett cykelfordon är normalt mellan 0,75-0,90 meter brett. Här inräknas exempelvis traditionella cyklar, cykelkärror, liggcyklar, lastcyklar och trehjuliga cyklar. I det utrymme som krävs för en cyklist ska även så kallad vingelmån och säkerhetsavstånd till andra trafikanter räknas in. Det handlar framför allt om avstånd till mötande cyklister eller förbipasserande cyklister i samma körriktning men även intilliggande hinder i form av bland annat staket, murar, belysningsstolpar, vägmärkesstolpar, bänkar, papperskorgar och så vidare.

Placering

Cykelbanan kan antingen ligga intill en gångbana eller avgränsas från gångbanan genom exempelvis en trädrad och då ligga i anslutning till körbanan för motorfordon. I de fall cykelbanan ligger i direkt anslutning till angöringsplatser ska av säkerhetsskäl en skyddszon om minst 0,7 meter inrymmas mellan dessa funktioner.

Utrymmesbehov

Uppsala kommuns cykelvägar och cykelbanor delas in i fyra kategorier, där hänsyn bland annat tas till uppmätta fordonsmängder och prioriterade aspekter så som framkomlighet och säkerhet. Så kallad vingelmån och säkerhetsavstånd till andra trafikanter ska räknas in i cykelbanans bredd. Detta avstånd ska vara minst 0,5 meter åt båda sidorna.

Planering av cykelvägar handlar också om kopplingar till regionala cykelstråk till och från närliggande tätorter och om det finns tydliga målpunkter (exempelvis större bostadsområden och arbetsplatser samt förskolor och skolor) utmed sträckan.

Utrymmesbehovet för respektive kategori uppgår till nedanstående angivna mått. Vid cykling i körbana ska körfältsbredden uppgå till minst 4,5 meter.

Funktionen cykeltrafik omhändertas inom illustrerad yta för cykelbana i exempelsektionerna.

Snabbcykelleder (högst prioritet)

Utrymmesbehovet för snabbcykelleder hanteras delvis separat inom respektive planeringsprocess för snabbcykelledsprojekten, men beaktas även inom planeringen sett till det framtida utrymmesbehov som en planerad dragning av en snabbcykelled på sikt kommer att kräva.

I normalfallet uppgår bredden på cykelvägen/cykelbanan till 3,0-4,0 meter beroende på behov och förutsättningar utmed sträckan. 

Cykelvägar och cykelbanor i huvudcykelnätet

Utrymmesbehovet uppgår till minst 3,0 meter

Cykelvägar och cykelbanor i det lokala cykelnätet

Utrymmesbehovet uppgår till minst 2,5 meter.

Observera att i de fall en friliggande (ej avgränsad med kantsten mot körbanan) cykelväg ligger frånskild från gångvägen ska måttet för cykelvägen inte understiga 3,0 meter.

I det fall en cykelbana om 2,5 meter placeras i direkt anslutning till körbana uppnås detta genom att en skyddszon alltid ska inrymmas utöver cykelbanans bredd.   

Rekreationscykelvägar (lägst prioritet)

Dessa sträckor byggs i normalfallet som gemensamma ytor för både cyklister och fotgängare utan åtskillnad mellan trafikanterna. Den totala bredden uppgår till minst 3,0 meter.

Uppdaterad: