Motorfordonstrafik
Här beskrivs förutsättningar för motorfordonstrafik.
Vid planering för motorfordonstrafik i körbanan i gatusektionen används vanligtvis de fordonstyper som är vanligt förekommande. Idag är det framför allt bil och lastbil som är normgivande för de utrymmesbehov som körbanan har i gatusektionen. Som alltid behöver dock utrymmet i gatusektionen diskuteras och prioriteras inom ramen för målkonflikter kopplat till exempelvis trafiksäkerhet.
En bil har generellt sett en bredd på mellan 1,5-1,8 meter och en längd på mellan 3,5-5,0 meter. Ett standardmått som ofta används utgår från en bredd om 1,8 meter och en längd på 4,9 meter. Gällande lastbilar varierar måtten vanligtvis mellan en längd på 12-24 meter där bredden uppgår till 2,55 meter. En vanligt förekommande typ av lastbil i gatumiljön är sopbilen som är 9,4 meter lång och 2,55 meter bred.
Utrymmesbehov
För att möjliggöra trafik med såväl bil som lastbil i gatumiljön (där utrymme för möte inryms) krävs en bredd om minst 5,5 meter. En viktig anledning till att inte göra körfältet för motorfordonstrafik bredare än detta mått utgår från målsättningen med en hastighetsbegränsning i gatumiljön.
Hastighetsbegränsningen ökar den såväl upplevda som faktiska trafiksäkerheten, tryggheten och attraktiviteteten till gatumiljön för de boende, verksamma och de människor som vistas och färdas utmed sträckan.
En körfältsbredd om 5,5 meter är allmänt vedertaget i Sveriges kommuner och är hämtat från Trafikverkets råd och angivelser om utformningen av gatumiljöer (VGU).
Vid planering av gatusektioner med mötesfickor och där cykeltrafik äger rum på intilliggande separat cykelbana ska körfältsbredden mellan hinder uppgå till minst 3,5 meter för att underlätta för vinterväghållningen, samt för att gatan inte skall slitas onödigt mycket på grund av att fordonen behöver köra i samma spår.
Vid cykling i körbana ska körfältsbredden uppgå till minst 4,5 meter.
Funktionen motorfordonstrafik omhändertas inom illustrerad yta för körbana i exempelsektionerna.